شاه و پادشاهی در هنر هخامنشی: تأملاتی بر روند آفرینش شمایلنگاری هخامنشی
مارگارت کول روت؛ ترجمۀ دکتر علی بهادری
چاپ اول: 1397، 440 صفحه، قیمت: با جلد شومیز: 500،000 ریال؛ با جلد گالینگور و کاور: 700،000 ریال
به باور بسیاری از #باستانشناسان و مورخان و بهویژه #آشورشناسان، فتح بابل بهدست #کوروش دوم (بزرگ) در سال ۵۳۹ قم بهمعنای پایان خاورنزدیک باستان بهعنوان مهمترین جریان فرهنگی تاریخ بشر است. از این زمان به بعد، تحولات فرهنگی بهگونهای دیگر رقم خوردند. شاهنشاهی #هخامنشی در حالی وارث بزرگترین میراث تمدنی بشر شد که #یونان از اوایل سدة ششم قم، در اواخر دورة آرکائیک، به پیشرفتهای فرهنگی بیسابقهای در همة عرصهها بهویژه هنر و معماری دست یافته و در مقام یک مرکز فرهنگی مهم ظهور کرده بود. تماسهای فرهنگی میان خاورنزدیک و یونان در این برهه وارد مرحلة تازهای شد و جوامع شرقی در بسیاری از زمینهها از فرهنگ یونانی تأثیر فراوان پذیرفتند.
برخلاف دورههای پیشین و در نبود منابع تاریخی دستاول و بومی، یگانه منابع موجود برای درک و فهم بسیاری از رویدادهای تاریخی و سیاسی خاورنزدیک در دورة هخامنشی کتابهای نویسندگان کلاسیک است. این نویسندگان بهسبب دوربودن از کانون رویدادها، اطلاعات و روایات دستدوم عرضه میکنند و بدتر آنکه، اغلب نتوانستهاند جانبداری خویش را نیز پنهان کنند که نتیجة آن وابستگی پژوهشگر به این منابع و افتادن در دام رویکرد یونانمداری بود که تا مدتها تاریخ خاورنزدیک در دورة هخامنشی را از این منظر برسی میکردند.
کتاب شاه و پادشاهی در هنر هخامنشی اثر ماندگار مارگارت کول روت را بدون تردید میتوان یکی از نخستین و مهمترین گامهای اساسی برای آغاز چنین روندی بهویژه در قلمرو هنر هخامنشی دانست. روت با انتخاب چنین رویکردی بهخوبی نشان داد که هنر هخامنشی نه محصول کنارهمنهادن بیهدف سبکها و نقشمایههای هنری خاورنزدیکی است و نه نسخة دونپایة هنر یونان.