صفحه اصلی
مصاحبه مرکز نشر آثار علمی با جناب آقای امیرشاهرخ فریوسفی - گرافیست و طراح جلد
  • 63 بازدید

به‌بهانه روز جهانی گرافیک/گرافیست (7 اردیبهشت — 27 آوریل)، مرکز نشر آثار علمی مصاحبه‌ای خواندنی را با جناب آقای امیرشاهرخ فریوسفی، طراح جلد کتاب‌های انتشارات دانشگاه، ترتیب داده است که قطعا مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

1) ضمن عرض تبریک به مناسبت روز جهانی گرافیک/گرافیست، لطفا از خودتان و سوابق كاريتان بگویید (بیوگرافی).

بنده هم متقابلا شادباش عرض می‌کنم با شایسته ترین آرزوها.

تهران  | 1344 |

▪ معادل درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |1382|

عضویت در انجمن‌ها

▪ عضو انجمن خوشنویسان ایران با درجه ممتاز | 1378 |

▪ عضو انجمن گرافیک |1380|

▪ عضو انجمن نگارگری ایرانی |1380 |

▪ عضو انجمن هنرهای تجسمی |1374|

▪ مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی ایران |1403|

فعالیت‌های اجرایی

▪ معاون هنرستان هنرهای زیبا پسران از سال | 1370 تا 1385 |

▪ آموزش خوشنویسی در هنرستان هنرهای زیبا پسران

▪ نایب رییس انجمن نگارگران ایرانی | از سال 1380 تا 1385 |

▪ طراح گرافیک نشر دانشگاه شهیدبهشتی از سال 1395 تا کنون

نمایشگاه‌های انفرادی

▪ خانه هنرمندان ایران | مشق نام لیلی | 1383 |

▪ گالری ساربان | نمایشگاه آثار امیرشاهرخ فریوسفی (نام نمایشگاه) | 1391 |

▪ گالری نگر | شاهرخ و شاخو | 1399 |

▪ گالری نگر | این پرنده در این قفس تنگ نمی‌خواند | 1400 |

▪  گالری نگر | نتی به‌نام سکوت | 1401 |

نمایشگاه‌های گروهی

▪ آرت اکسپو‌، موزه هنرهای معاصر 2 دوره | 82 - 87 |

▪ دوسالانه نگارگری‌، موزه هنرهای معاصر | 2 دوره 85 - 87 |

▪ خوشنویس جهان اسلام، موزه هنرهای معاصر | 88 |

▪ گالری آس | انتزاع حرف | 1395 |

▪ گالری نگر | چهار اقلیم | 1397 |

▪ گالری نگر (منتخب) | 1400  |

▪ گالری نگر | بنگر | 1401 |

▪ گزیده‌ای از هفتاد سال مجسمه‌سازی ایران، آرت سنتر 1402

فعالیت‌های هنری

▪ خوشنویسی (کتابت) 2 جلد کتاب با عنوان تیمورثانی، دیوان شیخ امیر 

▪  شرکت در چهارمین جشنواره هنری آموزش و پرورش و کسب مقام اول در کشور  |1379 |

▪ شرکت در اولین جشنواره مدرسان هنر آموزش و پرورش و کسب مقام اول در کشور  |1380 |

▪ شرکت در جشنواره بین‌المللی la tavolozza ، میلان، ایتالیا، و کسب جایزه ویژه هیات‌داوران | 25 /  اکتبر / 2015 |

آثار موجود در موزه ها

▪ موزه قرآن، ایران |1385 |

نمایشگاه‌های خارجی

▪ جمهوری آذربایجان، باکو | هفته فرهنگی ایران در باکو  | 2002  |

▪ کویت |نمایشگاه خط ایران (معرض‌الخط ایرانی) به دعوت (المجلس الوطني للثقافة و الفنون و الآداب - دولة الکویت) |2004 |

▪ ترکیه، آنکارا | هفته فرهنگی ایران در آنکارا  | Zafer Çarşısı Gallery  | سال 2005 |

▪ ترکیه، استانبول | کتابخانه آتاترک | سال 2005  |

▪ لبنان، بیروت | Fair In World & Tourism Exchange | سال 2005 |

▪  بلاروس، مینسک | هفته فرهنگی ایران در بلاروس  | 2005  |

▪ هند، دهلی‌نو |The Holy Qur’an In The Mirror Of Art | Jamia Millia islamia University | سال 2005  | و همچنین یک نمایشگاه و ورک شاپ هم در |National Museum Institute | برگزار شد

▪  ترکیه، استانبول | Feshane | سال 2006 |

▪ ترکیه، استانبول | شرکت مترو استانبول - تکسیم |2 Kultur 1 sanat| در سالن همایش  |Ulaşım Aş |

برگزار‌کننده | Başkonsolosluğu İstanbul |سال 2006 |

▪ رومانی، بخارست | هفته فرهنگی ایران  | 2007  | Dimitrie Gusti” National Village Museum |

▪ شارجه | خوشنویس جهان اسلام | 2008  |

▪ شارجه | خوشنویس جهان اسلام | 2010  |

▪ قطر، دوحه | انفرادی | Katara Cultural Village | نمایشگاه و ورک‌شاپ | سال 2012 |

▪ ایتالیا، میلان | Lattuada gallery  | سال 2012 |

▪ اسلواکی، براتیسلاوا | Pallfyho Palac | For The Future  | سال 2014 |

▪ امارات متحده عربی، دبی | Al Quoz | 2015 / 7/ 17 |  Impress Gallery |

▪ امارات متحده عربی، دبی | Al Quoz | 2016 / 2 / 18 | Impress Gallery |

▪ آفریقای جنوبی، کیپ‌تاون | هفته فرهنگی ایران در کیپ‌تاون | The Forum Gallery | سال 2017 |

▪ ایتالیا، میلان | Spazio Nuor Galler | سال 2017 |

▪ قطر، دوحه | نمایشگاه گروهی کالیگرافی | Eiwan Al Gassar Gallery | سال 2022 |

▪ قطر، دوحه | جاده مکه | Eiwan Al Gassar Gallery | سال 2022 |

حراجی‌ها

▪ حراجی | Venoart | آمریکا | The Covid-Free Kids Charity Auction | سال 2021  |

▪ حراج تهران | 1402 |

 

 2) چه شد که به دنیای گرافیک علاقه‌مند شدید؟ 

▪  بعد از درجه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران، علاقه زیادی به تایپوگرافی و طراحی حروف پیدا کردم و نمایشگاه‌های زیادی در ایران و کشورهای دیگر برگزار کردم و همین باعث شد سفارش‌های زیادی برای طراحی آرم و نشان  داشته باشم. کم کم این سفارش‌ها تبدیل شد به طراحی اوراق اداری از قبیل سربرگ و پاکت و غیره. بعد از مدتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای طراحی بیلبوردهای شهری به سراغم آمد و به‌مدت سه سال برای این سازمان بیلبورد طراحی می‌کردم. همین موضوع باعث شد به‌صورت حرفه‌ای دوره‌هایی را برای مبانی، طراحی و همچنین نرم افزار بگذرانم .تقریباً از سال 84 تا 99  دفتر مشاوره و تبلیغات داشتم، ولی با شروع کرونا دفترم تعطیل شد و زمان زیادی را طراحی و نقاشی می‌کردم. آذر ماه 99 در اوج کرونا اولین نمایشگاه مجسمه‌های شاخو را در گالری نگر برپا کردم و با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و تصمیم گرفتم در کنار گرافیک بیشتر به کارهای حجمی بپردازم. ناگفته نماند که موفقیت این حجم‌ها را فقط مدیون گرافیک هستم.

 

3) اکنون در چه زمینه‌هایی از گرافیک بیشتر کار می‌کنید و به کدام نرم‌افزارها تسلط دارید؟

▪   بیشترین علاقه‌ من همچنان بازی با حروف است و طراحی آرم و نشان، ولی بیشتر سفارش‌هایم طراحی پوستر و جلد است. البته در طراحی پوستر و جلد هم دست از سر حروف بر نمی‌دارم، هر چند سعی می‌کنم خوانا باشد، مخصوصا در طراحی جلد.

بیشتر با فتوشاپ، اداب ایندیزاین و کورل کار می‌کنم.

 

4) به چه سبکی از طراحی بیشتر علاقه دارید؟

▪   امیدوارم درست متوجه سوال شده باشم.

من بیشتر دوست دارم در زمینه فرهنگی کار کنم، البته در دوره‌ای از کارم سفارش‌های تبلیغاتی و سیاسی هم داشتم، ولی امروز چنین سفارشاتی را قبول نمی‌کنم.

 

5) دغدغه و هدف اصلی شما در زمینه گرافیک چیست؟

▪   به‌نظر من هدف یک گرافیست پیام‌رسانی به مخاطب است؛ این‌که بتوانیم موضوع طراحی را با هر روشی به مخاطب انتقال بدهیم. یک زمان با جذب آن با تصویر و یک زمان هم به صورت مستقیم.

 

 6) چه شد که با دانشگاه شهیدبهشتی آشنا شدید و طراحی جلد کتاب‌های انتشارات دانشگاه را برعهده گرفتید؟ 

▪   گمان کنم آن زمان دانشگاه به دنبال گرافیست بود. آقای دکتر حجازی به یکی از همکاران من پیشنهاد دادند، ولی چون ایشان مهاجرت کرده بودند، بنده را معرفی کردند و من هم به خاطر علاقه زیادم به دانشگاه و کار فرهنگی بی چون و چرا پذیرفتم.

 

 7) همکاری با انتشارات دانشگاه چگونه است؟ 

▪   اوایل فکر می‌کردم کار بی دردسری‌ست ولی که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها.

اصولا گمان می‌کردم چون با بخش فرهنگی مشغول به کار هستم بعید است که در کارم دخالت کنند. در بخش تبلیغاتی معمولا سفارش دهنده خیلی اعمال نظر می‌کند، ولی در بخش فرهنگی معمولا نه، ولی متاسفانه خیلی از استادان بی هیچ تخصصی کار خودشان را خراب می‌کنند و من کاری از دستم بر نمی‌آید. هر چند این آسیب تنها متوجه خودشان نیست بلکه به بنده و انتشارات دانشگاه هم لطمه وارد می‌کند.

 

 8) می‌توانید درباره نمایشگاه‌هایی که برگزار کردید توضیح بدهید؟ 

▪   نمایشگاه‌های من به چهار دوره تقسیم می‌شوند.

دوره اول نمایشگاه های خط و خوشنویسی کلاسیک که با خط نستعلیق اجرا شده بود.

نمایشگاه‌های تایپوگرافی که بیشتر تجربه‌ای بود برای گذر از خطوط کلاسیک.

نمایشگاه‌های نقاشی خط که هنوز هم تا حدودی ادامه دارد و دوستشان دارم.

و امروز هم نمایشگاه های حجم یا همان مجسمه‌های فلزی خودم (شاخو).

 

  9) معمولا انگيزه كار كردن را چطور در خودتان تازه نگه می‌دارید؟  

▪   راستش این انگیزه یا عشق یا  هر چه که هست همیشه وجود دارد و برای نگه داشتنش تلاشی نمی‌کنم، کار کردن برای من مثل خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن است، باید باشد تا باشم. 

 

 10) برای طراحی‌ آیا از منبع خاصى الهام می‌گیرید؟ 

▪   شاید در دوره‌ای برای انجام سفارش‌ها نیاز داشتم ببینم گرافیست‌های دیگر (بیشتر، منابع خارج از ایران) مثلا در مورد طراحی یک پوستر موزیکال چه برخوردی دارند. ولی امروزه کمتر. بیشتر از بایگانی‌های ذهنی و تجربه های شخصی‌ام استفاده می‌کنم.

 

 11) به نظر شما چه چیزی یک طرح را منحصر به‌ فرد می‌کند؟ 

▪   سوال بسیار سختی است، شاید کسی جوابی برایش نداشته باشد.

در واقع اگر کسی بتواند برای این سوال جوابی پیدا کند، راز منحصر به فرد شدن را می‌داند، در صورتی که کسی با این ویژگی وجود ندارد. همه‌ ما کارهای خاصی انجام داده‌ایم و در کنارش هم کارهای معمولی و شاید هم بد.

 

 12) می‌توانید نمایی کلی از روند طراحی‌هایتان را برای ما شرح دهید؟ 

▪  روند طراحی در هر کار متفاوت است. مثل ساخت موسیقی است. گاهی ملودی بر اساس یک شعر ساخته می‌شود، و گاهی شعری بر اساس یک ملودی سروده می‌شود. نمی‌شود خیلی کلی در مورد طراحی صحبت کرد، گاهی طراحی فونت و یا همان موضوع را  به‌نتیجه می‌رسانم  و بعد برایش تصویر سازی می‌کنم و گاهی هم بالعکس.

 

 13) برای طراحی، قوانین ذهنی و هنری خود شما مهم‌تراست یا رضایت سفارش‌دهنده؟ 

▪   البته که خودم. راستش من در کاری که انجام می‌دهم خودم را شریک مشتری می‌دانم، احساس نمی‌کنم کار شخص دیگری‌ست. برد او را برد خود می‌دانم و دوست دارم بهترین باشد و از کاری که کردم بهترین نتیجه را بگیریم، ولی نهایتا سعی من در جلب رضایت مشتری و اعمال نظر ایشان با رعایت نکات حرفه‌ای‌ست. گاهی علی‌رغم سلیقه کاریم چاره‌ای نیست.

 

 14) مهم‌ترین خصوصیات بصری لوگو و طرح جلد از نظر شما چیست؟ 

▪   ساده و آسان و صریح برای لوگو.

ساده، خوانا (برای عنوان)، پرهیز از شلوغی (کل مفاهیم کتاب را نمی‌شود روی جلد اجرا کرد)، ارتباط بصری با مخاطب و توجه ویژه به ژانر کتاب در طراحی جلد.

 

  15) در طراحی لوگو به نظر شما خلاقیت مهم‌تر است یا اصول کار. چرا؟  

▪   هر دو. لازم وملزوم هم هستند.

 

   16) در حال حاضر به طور متوسط روزانه چه مدت زمانی را به گرافیک اختصاص می‌دهید؟   

▪   خیلی مشخص نیست، من در حال حاضر سه مشتری ثابت دارم، انتشارات دانشگاه و دو  گالری هنری که پوستر و بروشور نمایشگاه‌ها را طراحی می‌کنم. بقیه سفارش‌ها به‌صورت موردی پیش می‌آید؛ مثلا نهاد کتابخانه عمومی کشور، یکی از مشتری‌هاست که گاهی پوستر، جلد و یا صفحه‌آرایی برایشان کار می‌کنم و یا شرکت مپنا و شرکت منابع آب و نیرو که کار برای هر کدام تمام ساعات روز و هفته را پر می‌کند. به‌همین دلیل مدت زمان دقیق را نمی‌توانم محاسبه کنم.

 

   17) از کدام پروژه یا طرح‌هایتان بیشترین حس رضایت را دارید؟   

▪    بیشتر کارها را دوست دارم. هر کدام یادآور نوع نگاهم در زمان خودش است؛ البته خیلی‌ها را هم امروز قبول ندارم و اگر قرار باشد مجددا طراحی کنم، حتما طور دیگری به آن فکر می‌کنم. ولی در کل همه‌ کارهایم را دوست دارم.

 

  18) در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.  

▪    از شما بسیار سپاسگزارم.

شاد و پاینده باشید.

 

 

  چند نمونه از کارهای هنری ایشان، برای آشنایی بیشتر شما مخاطب گرامی، ارائه شده است.  

 

 

 

دانلود فایل
افزودن نظرات