صفحه اصلی
کتاب «نظریۀ اسلامی رشد انسان» منتشر شد.
  • 110 بازدید

نظریۀ اسلامی رشد انسان

نوشتۀ: دکتر جمیله علم‌الهدی
چاپ اول: 1398، 668  صفحه، قیمت: با جلد شومیز 700.000 ریال، با جلد سخت: 900.000 ریال

تبیین‌های فلسفی تاکنون و به‌طور عمده حاوی توصیف‌هایی درباره ساختار وجودی انسان یا به تعبیر فلسفی ماهیت انسان بوده‌اند و از این حیث توانسته‌اند ابعاد وجود انسان و عناصر تشکیل‌دهنده اصلی آن را آشکار سازند. بااین‌همه به‌نظر می‌رسد این نوع تبیین‌ها رویکردی ایستا دارند و برشی از انسان را به نمایش می‌گذارند. بسیاری از این تبیین‌ها، تنها به ویژگی‌های یک انسان تحقق‌یافته یا یک انسان مطلوب می‌پردازند، اما به مسیر حرکت و الگوی تغییر و تحولات وجودی و عوامل مداخله‌گر در رشد انسان کمتر توجه می‌کنند. همچنین، تاکنون تعالیم اسلامی از این منظر یعنی از منظر انسانِ در حال تغییر، کمتر مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفته است. کتاب حاضر تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که الگوی رشد انسان چیست؟
  کتاب حاضر شامل بخشی از گزارش یک تحقیق بنیادین و چندرشته‌ای است و به‌طور اساسی شامل نتایجی است که در فصل پنجم تحقیق مذکور با عنوان "تبیین مبانی و الگوی رشد مبتنی بر دیدگاه اسلام" مطرح شده است. درک دیدگاه اسلام دربارۀ رشد انسان در گرو پژوهش روشمند و جست و جو در منابع معتبر و دست‌اول این دین الهی، یعنی متن آیات قرآن کریم و روایات معصومین است.
این کتاب نه تنها برای پژوهشگران علوم‌تربیتی و روان‌شناسی می‌تواند الهام‌بخش و مفید باشد، بلکه به ‌دلیل مواجهۀ انتقادی با عناصر تمدنی مدرن، برای پژوهشگران علوم انسانی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه‌های گوناگون فرهنگی نیز می‌تواند مفید باشد. بدون شک اعتبار یافته‌های علمی در گرو دلایل و مستندات معتبر است. دلایل و مستندات ارائه شده در این کتاب شامل گزاره‌ها و مفاهیمی است که درک آنها برای افراد ناآشنا با آثار حکما و اندیشمندان مسلمان دشوار است. از ‌این ‌رو، با ذکر مثال‌ها و بیان مدل‌های مفهومی و جمع‌بندی و بهره‌گیری شیوه‌های گوناگون استدلال سعی شده است فهم‌پذیری مطالب افزایش یابد. با این همه، علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به تجربۀ علمی خود سرفصل‌های کتاب را برای مطالعه انتخاب کنند و راهنمایی باشد برای محققان و علاقه‌مندان به تحقیقات تجربی و توسعه‌ای
.​​​​​​​

افزودن نظرات