صفحه اصلی
یادداشت ویژۀ مرکز به مناسبت روز صنعت چاپ
  • 164 بازدید

یازدهم شهریور یادآور یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی تاریخ بشری یعنی ورود صنعت چاپ به دنیایی با چشم‌انداز توسعه و ارتقاء است. صنعت چاپ یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع در دنیا می‌باشد که بسیاری از صنایع به‌نحوی با آن مرتبط هستند و در حقیقت می‌توان گفت چاپ یک صنعت میان بخشی به حساب می‌آید.
​​​​​​​صنعت چاپ به دلیل آن که زمینه ساز پیشرفت‌های چشمگیری در عرصۀ علم و دانش بشری بوده، از اهمیت بسیاری در جهان برخوردار است. این صنعت به دلیل کارکردهای متنوعی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در جامعه کنونی دارد، هنوز نیز ارزش و اهمیت خود را نسبت به دیگر صنایع حفظ کرده و تلاش بسیاری از علاقه‌مندان به توسعۀ آن، سبب شده است که این بخش در حمایت از سرمایه، کار و تولید ملی، نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده ایفا کند
.

​​​​​​​نامگذاری روز
۱۱ شهریورماه به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند تا در نهایت این شورا به این جمع‌بندی رسید که روز ملی صنعت چاپ به رسمیت شناخته شود.

​​​​​​​روز صنعت چاپ، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهالی هنر، ادب و فن این سرزمین پرگهر است که نتیجۀ آن، اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزۀ چاپ ایران زمین است. این روز ارزشمند را به همه تلاشگران و فعالان این عرصه تبریک عرض می‌کنیم و توفیق هرچه بیشتر آنان را از درگاه خداوند بزرگ خواستاریم.

افزودن نظرات